How Big Wireless Made Us Think
That Cell Phones Are Safe: A
Special Investigation

The Nation

The disinformation campaign—and massive radiation increase—behind
the 5G rollout.

MARCH 29, 2018

Things didn’t end well between George Carlo and Tom Wheeler; the last time the two met

face-to-face, Wheeler had security guards escort Carlo off the premises. As president of the
Cellular Telecommunications and Internet Association (CTIA), Wheeler was the wireless
industry’s point man in Washington. Carlo was the scientist handpicked by Wheeler to defuse a
public-relations crisis that threatened to strangle his infant industry in its crib. This was back in
1993, when there were only six cell-phone subscriptions for every 100 adults in the United
States. But industry executives were looking forward to a booming future.

Remarkably, cell phones had been allowed onto the US consumer market a decade earlier
without any government safety testing. Now, some customers and industry workers were being
diagnosed with cancer. In January 1993, David Reynard sued the NEC America Company,
claiming that his wife’s NEC phone caused her lethal brain tumor. After Reynard appeared on
national TV, the story went viral. A congressional subcommittee announced an investigation;
investors began dumping their cell-phone stocks; and Wheeler and the CTIA swung into action.
A week later, Wheeler announced that his industry would pay for a comprehensive research
program. Cell phones were already safe, Wheeler told reporters; the new research would simply
“re-validate the findings of the existing studies.”

George Carlo seemed like a good bet to fulfill Wheeler’s mission. He was an epidemiologist who
also had a law degree, and he’d conducted studies for other controversial industries. After a
study funded by Dow Corning, Carlo had declared that breast implants posed only minimal
health risks. With chemical-industry funding, he had concluded that low levels of dioxin, the
chemical behind the Agent Orange scandal, were not dangerous. In 1995, Carlo began directing
the industry-financed Wireless Technology Research project (WTR), whose eventual budget of
$28.5 million made it the best-funded investigation of cell-phone safety to date.


https://www.thenation.com/authors/mark-hertsgaard/
https://www.thenation.com/authors/mark-dowie/
https://www.upi.com/Archives/1993/01/03/Lawsuit-claims-cellular-phones-cause-cancer/3575726037200/

Outside critics soon came to suspect that Carlo would be the front man for an industry
whitewash. They cited his dispute with Henry Lali, a professor of biochemistry at the University
of Washington, over a study that Lai had conducted examining whether cell-phone radiation
could damage DNA. In 1999, Carlo and the WTR’s general counsel sent a letter to the
university’s president urging that Lai be fired for his alleged violation of research protocols. Lai
accused the WTR of tampering with his experiment’s results. Both Carlo and Lai deny the
other’s accusations.

Critics also attacked what they regarded as the slow pace of WTR research. The WTR was
merely “a confidence game” designed to placate the public but stall real research, according to
Louis Slesin, editor of the trade publication Microwave News. “By dangling a huge amount of
money in front of the cash-starved [scientific] community,” Slesin argued, “Carlo guaranteed
silent obedience. Anyone who dared complain risked being cut off from his millions.” Carlo
denies the allegation.

Whatever Carlo’s motives might have been, the documented fact is that he and Wheeler would
eventually clash bitterly over the WTR’s findings, which Carlo presented to wireless-industry
leaders on February 9, 1999. By that date, the WTR had commissioned more than 50 original
studies and reviewed many more. Those studies raised “serious questions” about cell-phone
safety, Carlo told a closed-door meeting of the CTIA’s board of directors, whose members
included the CEOs or top officials of the industry’s 32 leading companies, including Apple,
AT&T, and Motorola.

Carlo sent letters to each of the industry’s chieftains on October 7, 1999, reiterating that the
WTR’s research had found the following: “The risk of rare neuro-epithelial tumors on the
outside of the brain was more than doubled...in cell phone users”; there was an apparent
“correlation between brain tumors occurring on the right side of the head and the use of the
phone on the right side of the head”; and “the ability of radiation from a phone’s antenna to
cause functional genetic damage [was] definitely positive....”

Carlo urged the CEOs to do the right thing: give consumers “the information they need to make
an informed judgment about how much of this unknown risk they wish to assume,” especially
since some in the industry had “repeatedly and falsely claimed that wireless phones are safe for
all consumers including children.”

The World Health Organization classifies cell-phone radiation as a “possible”
carcinogen.

The very next day, a livid Tom Wheeler began publicly trashing Carlo to the media. In a letter he
shared with the CEOs, Wheeler told Carlo that the CTIA was “certain that you have never
provided CTIA with the studies you mention”—an apparent effort to shield the industry from
liability in the lawsuits that had led to Carlo’s hiring in the first place. Wheeler charged further
that the studies had not been published in peer-reviewed journals, casting doubt on their validity.


http://microwavenews.com/sites/default/files/sites/default/files/backissues/m-a99issue.pdf#page=12
http://microwavenews.com/sites/default/files/sites/default/files/backissues/m-j03issue.pdf#page=18

Wheeler’s tactics succeeded in dousing the controversy. Although Carlo had in fact repeatedly
briefed Wheeler and other senior industry officials on the studies, which had indeed undergone
peer review and would soon be published, reporters on the technology beat accepted Wheeler’s
discrediting of Carlo and the WTR’s findings. (Wheeler would go on to chair the Federal
Communications Commission, which regulates the wireless industry. He agreed to an interview
for this article but then put all of his remarks off the record, with one exception: his statement
that he has always taken scientific guidance from the US Food and Drug Administration, which,
he said, “has concluded, ‘the weight of scientific evidence had not linked cell phones with any
health problems.’”)

Why, after such acrimony, Carlo was allowed to make one last appearance before the CTIA
board is a mystery. Whatever the reason, Carlo flew to New Orleans in February 2000 for the
wireless industry’s annual conference, where he submitted the WTR’s final report to the CTIA
board. According to Carlo, Wheeler made sure that none of the hundreds of journalists covering
the event could get anywhere near him.

When Carlo arrived, he was met by two seriously muscled men in plain clothes; the larger of the
two let drop that he had recently left the Secret Service. The security men steered Carlo into a
holding room, where they insisted he remain until his presentation. When summoned, Carlo
found roughly 70 of the industry’s top executives waiting for him in silence. Carlo had spoken a
mere 10 minutes when Wheeler abruptly stood, extended a hand, and said, “Thank you, George.”
The two muscle men then ushered the scientist to a curbside taxi and waited until it pulled away.

In the years to come, the WTR’s cautionary findings would be replicated by numerous other
scientists in the United States and around the world, leading the World Health Organization in
2011 to classify cell-phone radiation as a “possible” human carcinogen and the governments of
Great Britain, France, and Israel to issue strong warnings on cell-phone use by children. But as
the taxi carried Carlo to Louis Armstrong International Airport, the scientist wondered whether
his relationship with the industry might have turned out differently if cell phones had been
safety-tested before being allowed onto the consumer market, before profit took precedence over
science. But it was too late: Wheeler and his fellow executives had made it clear, Carlo told The
Nation, that “they would do what they had to do to protect their industry, but they were not of a
mind to protect consumers or public health.”

This article does not argue that cell phones and other wireless technologies are necessarily
dangerous; that is a matter for scientists to decide. Rather, the focus here is on the global
industry behind cell phones—and the industry’s long campaign to make people believe that
cell phones are safe.

As happened earlier with Big Tobacco and Big Oil, the wireless industry’s
own scientists privately warned about the risks.

That campaign has plainly been a success: 95 out of every 100 adult Americans now own a cell
phone; globally, three out of four adults have cell-phone access, with sales increasing every year.


https://www.fda.gov/Radiation-EmittingProducts/RadiationEmittingProductsandProcedures/HomeBusinessandEntertainment/CellPhones/ucm116282.htm
http://www.medscape.com/viewarticle/408066

The wireless industry is now one of the fastest-growing on Earth and one of the biggest, boasting
annual sales of $440 billion in 2016.

Carlo’s story underscores the need for caution, however, particularly since it evokes eerie
parallels with two of the most notorious cases of corporate deception on record: the campaigns
by the tobacco and fossil-fuel industries to obscure the dangers of smoking and climate change,
respectively. Just as tobacco executives were privately told by their own scientists (in the 1960s)
that smoking was deadly, and fossil-fuel executives were privately told by their own scientists
(in the 1980s) that burning oil, gas, and coal would cause a “catastrophic” temperature rise, so
Carlo’s testimony reveals that wireless executives were privately told by their own scientists (in
the 1990s) that cell phones could cause cancer and genetic damage.

Carlo’s October 7, 1999, letters to wireless-industry CEOs are the smoking-gun equivalent of the
November 12, 1982, memo that M.B. Glaser, Exxon’s manager of environmental-affairs
programs, sent to company executives explaining that burning oil, gas, and coal could raise
global temperatures by a destabilizing 3 degrees Celsius by 2100. For the tobacco industry,
Carlo’s letters are akin to the 1969 proposal that a Brown & Williamson executive wrote for
countering anti-tobacco advocates. “Doubt is our product,” the memo declared. “It is also the
means of establishing a controversy...at the public level.”

Like their tobacco and fossil-fuel brethren, wireless executives have chosen not to publicize what
their own scientists have said about the risks of their products. On the contrary, the industry—in
America, Europe, and Asia—has spent untold millions of dollars in the past 25 years proclaiming
that science is on its side, that the critics are quacks, and that consumers have nothing to fear.
This, even as the industry has worked behind the scenes—again like its Big Tobacco
counterpart—to deliberately addict its customers. Just as cigarette companies added nicotine to
hook smokers, so have wireless companies designed cell phones to deliver a jolt of dopamine
with each swipe of the screen.

This Nation investigation reveals that the wireless industry not only made the same moral
choices that the tobacco and fossil-fuel industries did; it also borrowed from the same public-
relations playbook those industries pioneered. The playbook’s key insight is that an industry
doesn’t have to win the scientific argument about safety; it only has to keep the argument going.
That amounts to a win for the industry, because the apparent lack of certainty helps to reassure
customers, even as it fends off government regulations and lawsuits that might pinch profits.

Central to keeping the scientific argument going is making it appear that not all scientists agree.
Again like the tobacco and fossil-fuel industries, the wireless industry has “war gamed” science,
as a Motorola internal memo in 1994 phrased it. War-gaming science involves playing offense as
well as defense: funding studies friendly to the industry while attacking studies that raise
questions; placing industry-friendly experts on advisory bodies like the World Health
Organization; and seeking to discredit scientists whose views depart from the industry’s.
Funding friendly research has perhaps been the most important component of this strategy,
because it conveys the impression that the scientific community truly is divided. Thus, when
studies have linked wireless radiation to cancer or genetic damage—as Carlo’s WTR did in
1999; as the WHO’s Interphone study did in 2010; and as the US National Toxicology Program
did in 2016—industry spokespeople can point out, accurately, that other studies disagree. “[T]he


https://insideclimatenews.org/sites/default/files/documents/1982%20Exxon%20Primer%20on%20CO2%20Greenhouse%20Effect.pdf
https://insideclimatenews.org/sites/default/files/documents/1982%20Exxon%20Primer%20on%20CO2%20Greenhouse%20Effect.pdf
https://www.industrydocumentslibrary.ucsf.edu/tobacco/docs/#id=psdw0147
https://www.rfsafe.com/wp-content/uploads/2014/06/cell-phone-radiation-war-gaming-memo.pdf
https://academic.oup.com/ije/article/39/3/675/631387
https://www.biorxiv.org/content/biorxiv/early/2016/05/26/055699.full.pdf
https://www.biorxiv.org/content/biorxiv/early/2016/05/26/055699.full.pdf

overall balance of the evidence” gives no cause for alarm, asserted Jack Rowley, research and
sustainability director for the Groupe Special Mobile Association (GSMA), Europe’s wireless
trade association, speaking to reporters about the WHO’s findings.

A closer look reveals the industry’s sleight of hand. When Henry Lai, the professor whom Carlo
tried to get fired, analyzed 326 safety-related studies completed between 1990 and 2005, he
learned that 56 percent found a biological effect from cell-phone radiation and 44 percent did
not; the scientific community apparently was split. But when Lai recategorized the studies
according to their funding sources, a different picture emerged: 67 percent of the independently
funded studies found a biological effect, while a mere 28 percent of the industry-funded studies
did. Lai’s findings were replicated by a 2007 analysis in Environmental Health Perspectives that
concluded industry-funded studies were two and a half times less likely than independent studies
to find a health effect.

One key player has not been swayed by all this wireless-friendly research: the insurance
industry. The Nation has not been able to find a single insurance company willing to sell a
product-liability policy that covered cell-phone radiation. “Why would we want to do that?”” one
executive chuckled before pointing to more than two dozen lawsuits outstanding against wireless
companies, demanding a total of $1.9 billion in damages. Some judges have affirmed such
lawsuits, including a judge in Italy who refused to allow industry-funded research as evidence.
Even so, the industry’s neutralizing of the safety issue has opened the door to the biggest, most
hazardous prize of all: the proposed revolutionary transformation of society dubbed the “Internet
of Things.” Lauded as a gigantic engine of economic growth, the Internet of Things will not only
connect people through their smartphones and computers but will connect those devices to a
customer’s vehicles and home appliances, even their baby’s diapers—all at speeds faster than
can currently be achieved.

Billions of cell-phone users have been subjected to a public-health experiment
without informed consent.

There is a catch, though: The Internet of Things will require augmenting today’s 4G technology
with 5@, thus “massively increasing” the general population’s exposure to radiation, according
to a petition signed by 236 scientists worldwide who have published more than 2,000 peer-
reviewed studies and represent “a significant portion of the credentialed scientists in the radiation
research field,” according to Joel Moskowitz, the director of the Center for Family and
Community Health at the University of California, Berkeley, who helped circulate the petition.
Nevertheless, like cell phones, 5G technology is on the verge of being introduced without pre-
market safety testing.

Lack of definitive proof that a technology is harmful does not mean the technology is safe, yet
the wireless industry has succeeded in selling this logical fallacy to the world. In truth, the safety
of wireless technology has been an unsettled question since the industry’s earliest days. The
upshot is that, over the past 30 years, billions of people around the world have been subjected to
a massive public-health experiment: Use a cell phone today, find out later if it causes cancer or
genetic damage. Meanwhile, the wireless industry has obstructed a full and fair understanding of
the current science, aided by government agencies that have prioritized commercial interests


https://www.gsma.com/newsroom/press-release/gsma-welcomes-publication-of-interphone-results/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1797826/
https://www.theguardian.com/technology/2017/apr/21/italian-court-rules-mobile-phone-use-caused-brain-tumour
https://drive.google.com/file/d/0B14R6QNkmaXuelFrNWRQcThNV0U/view

over human health and news organizations that have failed to inform the public about what the
scientific community really thinks. In other words, this public-health experiment has been
conducted without the informed consent of its subjects, even as the industry keeps its thumb on
the scale.

“The absence of absolute proof does not mean the absence of risk,” Annie Sasco, the former
director of epidemiology for cancer prevention at France’s National Institute of Health and
Medical Research, told the attendees of the 2012 Childhood Cancer conference. “The younger
one starts using cell phones, the higher the risk,” Sasco continued, urging a public-education
effort to inform parents, politicians, and the press about children’s exceptional susceptibility.

For adults and children alike, the process by which wireless radiation may cause cancer remains
uncertain, but it is thought to be indirect. Wireless radiation has been shown to damage the
blood-brain barrier, a vital defense mechanism that shields the brain from carcinogenic
chemicals elsewhere in the body (resulting, for example, from secondhand cigarette smoke).
Wireless radiation has also been shown to interfere with DNA replication, a proven progenitor of
cancer. In each of these cases, the risks are higher for children: Their skulls, being smaller,
absorb more radiation than adults’ skulls do, while children’s longer life span increases their
cumulative exposure.

The wireless industry has sought to downplay concerns about cell phones’ safety, and the

Federal Communications Commission has followed its example. In 1996, the FCC established
cell-phone safety levels based on “specific absorption rate,” or SAR. Phones were required to
have a SAR of 1.6 watts or less per kilogram of body weight. In 2013, the American Academy of
Pediatrics advised the FCC that its guidelines “do not account for the unique vulnerability and
use patterns specific to pregnant women and children.” Nevertheless, the FCC has declined to
update its standards.

The FCC has granted the industry’s wishes so often that it qualifies as a “captured agency,”
argued journalist Norm Alster in a report that Harvard University’s Edmond J. Safra Center for
Ethics published in 2015. The FCC allows cell-phone manufacturers to self-report SAR levels,
and does not independently test industry claims or require manufacturers to display the SAR
level on a phone’s packaging. “Industry controls the FCC through a soup-to-nuts stranglehold
that extends from its well-placed campaign spending in Congress through its control of the
FCC’s congressional oversight committees to its persistent agency lobbying,” Alster wrote. He
also quoted the CTIA website praising the FCC for “its light regulatory touch.”

The revolving-door syndrome that characterizes so many industries and federal agencies
reinforces the close relationship between the wireless industry and the FCC. Just as Tom
Wheeler went from running the CTIA (1992- 2004) to chairing the FCC (2013-2017), Meredith
Atwell Baker went from FCC commissioner (2009-2011) to the presidency of the CTIA (2014
through today). To ensure its access on Capitol Hill, the wireless industry made $26 million in
campaign contributions in 2016, according to the Center for Responsive Politics, and spent $87
million on lobbying in 2017.


https://ecfsapi.fcc.gov/file/7520941992.pdf
https://ecfsapi.fcc.gov/file/7520941992.pdf
https://arxiv.org/pdf/1409.1431.pdf
https://ecfsapi.fcc.gov/file/7520941318.pdf
https://ecfsapi.fcc.gov/file/7520941318.pdf
http://ethics.harvard.edu/files/center-for-ethics/files/capturedagency_alster.pdf
https://www.opensecrets.org/industries/totals.php?ind=B09

Neutralizing the safety issue has been an ongoing imperative because the research keeps
coming, much of it from outside the United States. But the industry’s European and Asian
branches have, like their US counterpart, zealously war-gamed the science, spun the news
coverage, and thereby warped the public perception of their products’ safety.

The WHO began to study the health effects of electric- and magnetic-field radiation (EMF) in
1996 under the direction of Michael Repacholi, an Australian biophysicist. Although Repacholi
claimed on disclosure forms that he was “independent” of corporate influence, in fact Motorola
had funded his research: While Repacholi was director of the WHO’s EMF program, Motorola
paid $50,000 a year to his former employer, the Royal Adelaide Hospital, which then transferred
the money to the WHO program. When journalists exposed the payments, Repacholi denied that
there was anything untoward about them because Motorola had not paid him personally.

Eventually, Motorola’s payments were bundled with other industry contributions and funneled
through the Mobile and Wireless Forum, a trade association that gave the WHO’s program
$150,000 annually. In 1999, Repacholi helped engineer a WHO statement that “EMF exposures
below the limits recommended in international guidelines do not appear to have any known
consequence on health.”

Two wireless trade associations contributed $4.7 million to the Interphone study launched by the
WHO'’s International Agency for Cancer Research in 2000. That $4.7 million represented 20
percent of the $24 million budget for the Interphone study, which convened 21 scientists from 13
countries to explore possible links between cell phones and two common types of brain tumor:
glioma and meningioma. The money was channeled through a “firewall” mechanism intended to
prevent corporate influence on the IACR’s findings, but whether such firewalls work is
debatable. “Industry sponsors know [which scientists] receive funding; sponsored scientists
know who provides funding,” Dariusz Leszczynski, an adjunct professor of biochemistry at the
University of Helsinki, has explained.

The FCC grants the wireless industry’s wishes so often that it qualifies as a
“captured agency.”

To be sure, the industry could not have been pleased with some of the Interphone study’s
conclusions. The study found that the heaviest cell-phone users were 80 percent more likely to
develop glioma. (The initial finding of 40 percent was increased to 80 to correct for selection
bias.) The Interphone study also concluded that individuals who had owned a cell phone for 10
years or longer saw their risk of glioma increase by nearly 120 percent. However, the study did
not find any increased risk for individuals who used their cell phones less frequently; nor was
there evidence of any connection with meningioma.

When the Interphone conclusions were released in 2010, industry spokespeople blunted their
impact by deploying what experts on lying call “creative truth-telling.” “Interphone’s conclusion
of no overall increased risk of brain cancer is consistent with conclusions reached in an already
large body of scientific research on this subject,” John Walls, the vice president for public affairs
at the CTIA, told reporters. The wiggle word here is “overall”: Since some of the Interphone


http://microwavenews.com/CT.html
http://www.iarc.fr/en/media-centre/pr/2011/pdfs/pr208_E.pdf
https://academic.oup.com/ije/article/39/3/675/631387
https://academic.oup.com/ije/article/39/3/675/631387
http://microwavenews.com/Interphone.Appendix2.html
http://microwavenews.com/Interphone.Appendix2.html
https://www.businesswire.com/news/home/20100517006038/en/CTIA%E2%80%93The-Wireless-Association-Statement-Interphone-Study

studies did not find increased brain-cancer rates, stipulating “overall” allowed Walls to ignore
those that did. The misleading spin confused enough news organizations that their coverage of
the Interphone study was essentially reassuring to the industry’s customers. The Wall Street
Journal announced “Cell Phone Study Sends Fuzzy Signal on Cancer Risk,” while the BBC’s
headline declared: “No Proof of Mobile Cancer Risk.”

The industry’s $4.7 million contribution to the WHO appears to have had its most telling effect
in May 2011, when the WHO convened scientists in Lyon, France, to discuss how to classify the
cancer risk posed by cell phones. The industry not only secured “observer” status at Lyon for
three of its trade associations; it placed two industry-funded experts on the working group that
would debate the classification, as well as additional experts among the “invited specialists” who
advised the group.

Niels Kuster, a Swiss engineer, initially filed a conflict-of-interest statement affirming only that
his research group had taken money from “various governments, scientific institutions and
corporations.” But after Kuster co-authored a summary of the WHO’s findings in The Lancet
Oncology, the medical journal issued a correction expanding on Kuster’s conflict-of-interest
statement, noting payments from the Mobile Manufacturers Forum, Motorola, Ericsson, Nokia,
Samsung, Sony, GSMA, and Deutsche Telekom. Nevertheless, Kuster participated in the entire
10 days of deliberations.

The industry also mounted a campaign to discredit Lennart Hardell, a Swedish professor of
oncology serving on the working group. Hardell’s studies, which found an increase in gliomas
and acoustic neuromas in long-term cell-phone users, were some of the strongest evidence that
the group was considering.

Hardell had already attracted the industry’s displeasure back in 2002, when he began arguing
that children shouldn’t use cell phones. Two scientists with industry ties quickly published a
report with the Swedish Radiation Authority dismissing Hardell’s research. His detractors were
John D. Boice and Joseph K. McLaughlin of the International Epidemiology Institute, a company
that provided “Litigation Support” and “Corporate Counseling” to various industries, according
to its website. Indeed, at the very time Boice and McLaughlin were denigrating Hardell’s work,
the institute was providing expert-witness services to Motorola in a brain-tumor lawsuit against
the company.

The wireless industry didn’t get the outcome that it wanted at Lyon, but it did limit the damage.
A number of the working group’s scientists had favored increasing the classification of cell
phones to Category 2A, a “probable” carcinogen; but in the end, the group could only agree on
an increase to 2B, a “possible” carcinogen.

That result enabled the industry to continue proclaiming that there was no scientifically
established proof that cell phones are dangerous. Jack Rowley of the GSMA trade association
said that “interpretation should be based on the overall balance of the evidence.” Once again, the

slippery word “overall” downplayed the significance of scientific research that the industry
didn’t like.


https://retractionwatch.com/2015/06/24/lancet-oncology-updates-coi-for-monograph-on-cancer-risk-of-cell-phones-other-devices/
https://www.nature.com/articles/6603070
https://pdfs.semanticscholar.org/4122/e9cc3b08a2ebead92692aa20410fe1b15f8f.pdf
https://pdfs.semanticscholar.org/4122/e9cc3b08a2ebead92692aa20410fe1b15f8f.pdf
https://web.archive.org/web/20130403080359/https:/www.cspinet.org/integrity/nonprofits/international_epidemiology_institute.html/
https://web.archive.org/web/20130403080359/https:/www.cspinet.org/integrity/nonprofits/international_epidemiology_institute.html/
http://interphone.iarc.fr/UICC_Report_Final_03102011.pdf

Industry-funded scientists had been pressuring their colleagues for a decade by then, according to
Leszczynski, another member of the Lyon working group. Leszczynski was an assistant
professor at Harvard Medical School when he first experienced such pressure, in 1999. He had
wanted to investigate the effects of radiation levels higher than the SAR levels permitted by
government, hypothesizing that this might better conform to real-world practices. But when he
proposed the idea at scientific meetings, Leszczynski said, it was shouted down by Mays
Swicord, Joe Elder, and C.K. Chou—scientists who worked for Motorola. As Leszczynski
recalled, “It was a normal occurrence at scientific meetings—and | attended really a lot of
them—that whenever [a] scientist reported biological effects at SAR over [government-approved
levels], the above-mentioned industry scientists, singularly or as a group, jumped up to the
microphone to condemn and to discredit the results.”

Years later, a study that Leszczynski described as a “game changer” discovered that even phones
meeting government standards, which in Europe were a SAR of 2.0 watts per kilogram, could
deliver exponentially higher peak radiation levels to certain skin and blood cells. (SAR levels
reached a staggering 40 watts per kilogram—20 times higher than officially permitted.) In other
words, the official safety levels masked dramatically higher exposures in hot spots, but industry-
funded scientists obstructed research on the health impacts.

«Everyone knows that if your research results show that radiation has effects,
the funding flow dries up.” —Dariusz Leszczynski, adjunct professor of
biochemistry at the University of Helsinki

“Everyone knows that if your research results show that radiation has effects, the funding flow
dries up,” Leszczynski said in an interview in 2011. Sure enough, the Radiation and Nuclear
Safety Authority of Finland, where Leszczynski had a long career, discontinued research on the
biological effects of cell phones and discharged him a year later.

According to scientists involved in the process, the WHO may decide later this year to reconsider
its categorization of the cancer risk posed by cell phones; the WHO itself told The Nation that
before making any such decision, it will review the final report of the National Toxicology
Program, a US government initiative. The results reported by the NTP in 2016 seem to
strengthen the case for increasing the assessment of cell-phone radiation to a “probable” or even
a “known” carcinogen. Whereas the WHO’s Interphone study compared the cell-phone usage of
people who had contracted cancer with that of people who hadn’t, the NTP study exposed rats
and mice to cell-phone radiation and observed whether the animals got sick.

“There is a carcinogenic effect,” announced Ron Melnick, the designer of the study. Male rats
exposed to cell-phone radiation developed cancer at a substantially higher rate, though the same
effect was not seen in female rats. Rats exposed to radiation also had lower birth rates, higher
infant mortality, and more heart problems than those in the control group. The cancer effect
occurred in only a small percentage of the rats, but that small percentage could translate into a
massive amount of human cancers. “Given the extremely large number of people who use
wireless communications devices, even a very small increase in the incidence of disease...could
have broad implications for public health,” the NTP’s draft report explained.


https://betweenrockandhardplace.wordpress.com/2015/02/12/the-gamechanger-revision-of-dosimetry-by-schmid-kuster/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25644546
https://www.biorxiv.org/content/biorxiv/early/2016/05/26/055699.full.pdf

But this was not the message that media coverage of the NTP study conveyed, as the industry
blanketed reporters with its usual “more research is needed” spin. “Seriously, stop with the
irresponsible reporting on cell phones and cancer,” demanded a Vox headline. “Don’t Believe the
Hype,” urged The Washington Post. Newsweek, for its part, stated the NTP’s findings in a single
paragraph, then devoted the rest of the article to an argument for why they should be ignored.
The NTP study was to be peer-reviewed at a meeting on March 26-28, amid signs that the
program’s leadership is pivoting to downplay its findings. The NTP had issued a public-health
warning when the study’s early results were released in 2016. But when the NTP released
essentially the same data in February 2018, John Bucher, the senior scientist who directed the
study, announced in a telephone press conference that “I don’t think this is a high-risk situation
at all,” partly because the study had exposed the rats and mice to higher levels of radiation than a
typical cell-phone user experienced.

Microwave News’s Slesin speculated on potential explanations for the NTP’s apparent
backtracking: new leadership within the program, where a former drug-company executive,
Brian Berridge, now runs the day-to-day operations; pressure from business-friendly
Republicans on Capitol Hill and from the US military, whose weapons systems rely on wireless
radiation; and the anti-science ideology of the Trump White House. The question now: Will the
scientists doing the peer review endorse the NTP’s newly ambivalent perspective, or challenge
it?

The scientific evidence that cell phones and wireless technologies in general can cause
cancer and genetic damage is not definitive, but it is abundant and has been increasing over
time. Contrary to the impression that most news coverage has given the public, 90 percent
of the 200 existing studies included in the National Institutes of Health’s PubMed database
on the oxidative effects of wireless radiation—its tendency to cause cells to shed electrons,
which can lead to cancer and other diseases—have found a significant impact, according to
a survey of the scientific literature conducted by Henry Lai. Seventy-two percent of
neurological studies and 64 percent of DNA studies have also found effects.

The wireless industry’s determination to bring about the Internet of Things, despite the massive
increase in radiation exposure this would unleash, raises the stakes exponentially. Because 5G
radiation can only travel short distances, antennas roughly the size of a pizza box will have to be
installed approximately every 250 feet to ensure connectivity. “Industry is going to need
hundreds of thousands, maybe millions, of new antenna sites in the United States alone,” said
Moskowitz, the UC Berkeley researcher. “So people will be bathed in a smog of radiation 24/7.”

There is an alternative approach, rooted in what some scientists and ethicists call the
“precautionary principle,” which holds that society doesn’t need absolute proof of hazard to
place limits on a given technology. If the evidence is sufficiently solid and the risks sufficiently
great, the precautionary principle calls for delaying the deployment of that technology until
further research clarifies its impacts. The scientists’ petition discussed earlier urges government
regulators to apply the precautionary principle to 5G technology. Current safety guidelines

10


https://www.vox.com/2016/5/27/11797924/cellphones-cancer-bad-reporting
https://www.vox.com/2016/5/27/11797924/cellphones-cancer-bad-reporting
https://www.washingtonpost.com/news/speaking-of-science/wp/2016/05/27/do-cellphones-cause-cancer-dont-believe-the-hype/
https://www.washingtonpost.com/news/speaking-of-science/wp/2016/05/27/do-cellphones-cause-cancer-dont-believe-the-hype/
http://www.newsweek.com/can-cell-phone-radiation-harm-your-health-new-california-guidelines-raise-751121
http://www.newsweek.com/can-cell-phone-radiation-harm-your-health-new-california-guidelines-raise-751121
http://microwavenews.com/news-center/what-changed
https://drive.google.com/file/d/0B14R6QNkmaXuelFrNWRQcThNV0U/view

“protect industry—not health,” contends the petition, which “recommend|[s] a moratorium on the
roll-out of [5G]...until potential hazards for human health and the environment have been fully
investigated by scientists independent from industry.”

No scientist can say with certainty how many wireless-technology users are likely to contract
cancer, but that is precisely the point: We simply don’t know. Nevertheless, we are proceeding as
if we do know the risk, and that the risk is vanishingly small. Meanwhile, more and more people
around the world, including countless children and adolescents, are getting addicted to cell
phones every day, and the shift to radiation-heavy 5G technology is regarded as a fait accompli.
Which is just how Big Wireless likes it.

MARK HERTSGAARDTWITTERMark Hertsgaard, The Nation’s environment correspondent, has

covered climate change since 1989. His books include On Bended Knee: The Press and the Reagan

Presidency, Earth Odyssey, and HOT: Living Through the Next Fifty Years on Earth.

MARK DOWIEMark Dowie, an investigative historian based outside Willow Point, California, is the author
of the new book The Haida Gwaii Lesson: A Strategic Playbook for Indigenous Sovereignty.

11


https://www.thenation.com/authors/mark-hertsgaard/
https://www.thenation.com/authors/mark-hertsgaard/
https://www.thenation.com/authors/mark-dowie/
https://www.inkshares.com/books/the-haida-gwaii-lesson-2

